přírodní kůže = oděvní useně a kožešiny

Jak to vidí kožešník - kůže nebo koženka?

28.10.2010 15:40

Jak to vidí kožešnik.....

            Tak a je to tady, po několikáté jsem dostal krásný dotaz o zákazníka, který mi přinesl ukázat čerstvě nakoupený výrobek a ptá se: „..je tento materiál kůže?“, ja jsem se podíval na přinesený výrobek a řekl jsem pravdu, „….ne.“. Zákazník poděkoval a prodejní firma mi pak volala a..... no nemohu použít slovník zástupce dané firmy, slušné byly snad jen citoslovce. Proto jsem se rozhodl se k tomuto problému vyjádřít.

 

Trocha teorie: co je to kůže?

            Kůže je vrchní pokryv těla obratlovců. Pro kůže menších velikostí se používá výraz kožka. Skládá se z pokožky, škáry a podkožního vaziva. Pokožka je (lat. Epidermis) povrchová, zrohovatělá, obvikle tenká vrstva kůže, která vytváří lícní ochrané útvary (chlup, peří, šupinky, desky atd.). Škára je (lat. Corium) vláknitá nejhustší vrstva kůže tvořící podložku pokožky. Podkožní vazivo mezivrstva, která volně spojuje škáru se svaly a jinými orgány těla. Po vyčinění a odstranění vlasu se vyrobí usně. Podle výrobního postupu a účalu zpracování se usně rozdělují na usně rukavičkářské, oděvní, galanterní, obuvnické, čalounické a technické.

Výrobky z usní se proto zjednodušeně nazývají jednoduše koženými výrobky.

 

Štípena - koženka, nemo moderní kůže

            Pakliže je useň tenčená, respektive tzv. „štípaná“ do té míry, že postrádá podkožní vazivo, nebo postrádá horní vrstvu s pokožkou, zmnění své charakteristické vlastnosti do té míry, že se již nejedná o useň, ale o štípenku. Další otázkou je to, že někdo tvrdí, že pokud je v nějakém materiálu víc jak 50% usně, tak se jedná o kůži. Což je z ligiky věci nesmysl – jedná se prostě a jasně o koženku.

Krásné přirovnání k tomu je i klasická dřevotříska, je v ní dřevo, ale není to dřevo, že!!! A to nemluvě o problému určení oněch 50%, jak – jedině rozborem, takovýto náročný rozbor je v běžné praxi nemožný, už vidím ten opasek, kabelku, nebo bundu z které odebíráte vzorky (o velikosti 10 x 10 cm) a několik týdnů čekáte na rozbor. A to jsme se ještě nedostali na otázku, jakých 50%, objemových, nebo váhových....? To bychom pak mihli řící, že čím více je obsažena nekvalitní kůže s rozvolněnými vlákny v nějakém materiálu, tim víc je kůží!! Nebo čím více je přeplněné useně, tedy useň nepřiměřeně nasáklé různými chemikáliemy, čímž zvýšila svoji váhu, tim více je tento materiál kůží. To je krásný nesmysl, že.

A tak se k těmto materiálům přidávají přívlastky jako reciklovaná kůže, eurokůže, nebo snad název nejkuroznější tzv. „moderní kůže“. Dodavatelé pak tvrdí, že je to odborné názvosloví ze zahraničí, přitom se jedná o špatný překlad, nebo o vědomý úmysl.

 

Je to klamání zákazníků

            Vlastně nejde o nic jiného než klamavě informovat zákazníky a vlastně udělat ze zákazníků hlupáky. Bohužel k tomu se snaží zneužít odborníky v z příbuzných oborů, je smutné jak ve snaze vyhovět výrobcům a potažmo i dodavatelům v názvosloví pojmenování výrobků zapomínáme na poctivé a kvalitní řemeslo vycházející z národních tradic. Nemusí nás zajímat názvosloví v evropě a ve světě, nehledě na osobní názor, že tato argumentace je nesmysl. Přirovnání usní, tedy kůže k oděvním materiálům, kdy i malé procento pravé střižní vlny opravňuje výrobce umístit na výrobek pečeť „pravá střižní vlna“ je směšné a při troše rozumu zcela nelogické. Proto bych rád apeloval na všechny odborníky v oboru a v příbuzných oborech, nepodléhejme těmto snahám a zachovejme si i v tomto oboru národní autoritu a zdraví rozum.

 

Nazývejme věci pravými jmény

            Nikdo neubírá určití i dobré vlastnosti štípenek a koženek, ale nelze mást zákaznickou veřejnost tím, že se jedná o kůži. Osobně se domnívám, že nekvalitní kůže může mýt pro zákazníka některé horší vlastnosti, než vysoce kvalitně vyrobená koženka, nebo štípenka, nicméně nelze se tvářit že červené kolečko je vlastně zelený čtvereček, nebo ano...?

Proto budujme dobré jméno kvalitních štípenek a koženek, zdůrazňujme určité přednosti těchto materiálu ale nepodvádějme zákazníky, to by ostatně měl uznávat i každý solidní výrobce a dodavatel.  

 

Hodně úspěchů Vám přeje

Jaroslav Kudláček 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode