přírodní kůže = oděvní useně a kožešiny

Jak to vidí kožešník - tzv. "odlehčené" velury (nejen pro pracovníky v čistírnách).

28.10.2010 15:52

            Nevím, ale nemohu se smířit s tím, jak se nám posledních pár let dostávají do ruky velurové kožešinové výrobky z tzv. „odlehčeným zpracováním“, jako kožešník mohu zcela odpovědně konstatovat, že se nejedná o odlehčené zpracování, ale o zjednodušené, zlevněné a neodborné zpracování. V minulosti bychom takovouto práci nazvali „fušeřina“. Je ovšem zajímavostí, že tyto výrobky jsou přitom ve vyšší, až vysoké cenové relaci.

            Pro ujasnění o čem hovořím si dovolím tyto „trendy“ výrobky (rozumějte módní výrobky) popsat. Jedná se o výrobky z tzv. „tenčených velurů“, tedy o materiál, který je tenčený až na hranu pevnostních limitů (někdy i pod tyto limity). Zpracování je provedeno bez zarovnání okrajů a krajů všech hran, žádné okraje nejsou zapravené, ani nejsou zpevněné. Okraje přednic a hlavně celková délka je s ponechaným (nebo mírně upraveným) okrajem včetně nekvalitních stránek a někdy i slabin. Řemen těchto velurových kožešin je upravovaný většinou s nástřikem (z důvodů překrytí přírodních vad), vlas je v plné délce, nebo mírně střižený, někdy úmyslně lehce zaplstěný (opětovně z důvodů překrytí přírodních vad).

            Ze začátku jsme se setkávali s těmito výrobky když se na ně přišíval knoflík (později i několik), což je v tomto případě poměrně mimořádně náročné na naměření, to už nemluvě o tom, že v místech kde se musí našít knoflíky je často zeslabená stránka, někdy dokonce probroušený řemen a to už někty i slabiny.

Později jsme se s těmito výrobky setkávali z důvodů častých oprav – roztržení a protržení., což je u tohoto materiálu naprosto běžné. Časté je také vytržení okolí kapes, které jsou většinou zhotoveny v prostřihu dílu bez jakéhokoliv zpevnění nebo zajištění. Tyto opravy jsou náročné z důvodů nekvalitního materiálu a špatného technologického provedení, ale i s tím si odborník poradí.

            Po čase se tyto výrobky čím dál častěji berou k vyčištění. A to je teprve kámen úrazu, nejen, že jsou povrchové úpravy značně narušené a čištění je proto náročné a nákladné. Každopádně je nutné provést dobarvení s navrácením povrchových úprav aspoň do použitelného vzhledu. Největším problémem jsou však u tohoto druhu výrobky změny tvarové. Jelikož je výrobek bez zapravení a bez zpevnění, dochází často ke změnám jednotlivých dílů tak, že může vzniknout dojem, že se výrobek deformoval, dokonce i srazil.

Jak je to možné.......

Je to jednoduché, při zpracování se jednotlivé kožešiny (které jsou i rozdílných vlastností) napínají, pokud chce výrobce ušetřit za každou cenu, tak se jednotlivé kožešiny napínají ne tak jak mají - rovnoměrně, ale podle potřeby extrémně do délky, nebo do šířky. Tímto postupem lze docílit tvarovou manipulaci až do 33% plochy v některém směru.

Představme si, že při čištění se materiál částečně vrátí do původního tvaru, a je to! Výrobek je však nezačištěný a nezpevněný a proto při závěrečné úpravě čištění – tvarování, lze jen teoreticky uvažovat o původním tvaru celého výrobku.

Co s tím...! U těchto výrobků je právě nutné, klást důraz na převzetí těchto výrobků k vyčištění, je nutné zákazníky dopředu upozornit na možné problémy a ty pak důsledně poznačit na příjmový doklad..

Dovolte mi ještě malou osobní vsuvku, mám osobní (mnohokrát potvrzenou) zkušenost, že si zákaznice tyto výrobky kupují, když ne malé tak aspoň hodně těsné. Proto i tato okolnost je při příjmu důležitá, neboť i malá změna tvaru může zapříčinit to, že výrobek zákaznice prostě neoblékne.........

            Moje rada je jednoduchá, při převzetí výrobku k vyčištění důkladně (pokud možno) překontrolovat volnost, respektive těsnost výrobku na postavě uživatele, či uživatelky. Pokud je výrobek těsný, popsat i tuto okolnost do závad na příjmový lístek.

Dále překontrolovat všechny části výrobku, zda někde není výrobek roztržený nebo i natržený. Případné nedostatky opětovně poznačit na příjmový doklad.

A poslední a snad nejdůležitější radou je to, že nutné přeměřit výrobek v délce a šířce, a to tak, že je oproti jiným zvyklostem přeměřen v místech švů, které se čištěním (respektive jejich délka) nezmění. Opětovně je nutné tyto údaje uvést na příjmový doklad a to nejen rozměr ale i místo měření (například: délka pasového švu =135 cm, délka prvního švu vpravo od středu zad od náramenice do celé délky = 95 cm...... atd.).

            Opravdu se dokonalé převzetí a popis všech vad výrobku na příjmový doklad (a to nejen u těchto výrobků) určitě vyplatí!

Pohodové zákazníky a hodně radosti z dobré práce Vám přeje

Jaroslav Kudláček - kožešník   

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode